
Het eerste dat opvalt aan dit nieuwsbericht is dat er wordt gestart met de onverholen aannamen dat 'spelen leren is'. Dit is een mooie, krachtige openingszin maar de vraag is of deze wel waar is en in welke mate. Hier wil ik nu niet verder op in gaan, omdat er mijn inziens een interessanter punt wordt aangekaart. 'T Hooft geeft namelijk aan dat men niet alleen kan leren door spellen, maar door spellen te maken kan leren. Het artikel laat echter een goede duidelijke uiteenzetting achterwege.
Er wordt betoogd dat dit waar is door een quote van Van Seventer aan te halen, die door het maken van een paardrijspel nu weet wat een galopwissel is. Wanneer we de diepgang van deze kennis bekijken, dan zou dat bij het vak 'Taal' op basisschool misschien vergelijkbaar zijn met de leerling die kan uitleggen wat een zin is. Het artikel laat het hier verder bij een geeft geen overtuigendere informatie over hoe het maken van een game tot (diepgaandere) kennis leidt. Verder wordt er nog een voorbeeld gegeven waarbij de maker erachter komt dat het als strandbal zijnde erg lastig is hou vast te krijgen op de betreffende ondergrond in het spel, en dat hij liever had gezien dat de strandbal een 'Super Mario' was. Dat dit 'leerproces' bij volwassenen wellicht heel anders verloopt dan bij kinderen wordt verder niet genoemd.
Wat ik hiermee wil laten zien is niet dat dit artikel een voorbeeld is van aannames die niet onderbouwt zijn, of onderbouwt zijn met drogredenen. Het probleem van het publiceren van dit soort euforische artikelen zonder goed bewijsmateriaal ter ondersteuning, leidt tot een ongenuanceerd en te rooskleurig beeld van serious games. Daargelaten of serious games (of het maken ervan) wel of niet het leerproces ondersteunen, zorgt een dergelijk artikel voor positieve aannames die niet verantwoord worden. In plaats van een positief beeld te schetsen, gebeurd juist het tegenovergestelde door gebrek aan bewijs. Als serious games werkelijk zo goed zijn, waar is dan het onderzoek dat dit aan toont? Ik vind het jammer dat serious games op deze manier helemaal niet serieus worden genomen.
Hooft 'T, N. “Zelf games maken is zo moeilijk of makkelijk als je het zelf maakt. Wat is beter dan spelend leren? Spellenmakend leren.” [2010] NRC Next. Blog – 05-11-2010
Geen opmerkingen:
Een reactie posten